Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
ISSN: 1302-6879
Kullanıcı Adı
Şifre
Yeni Üye|Şifremi Unuttum
HAKEM ve EDİTÖR GİRİŞİ Yayın İlkeleri Sık Sorulan Sorular Kurullar Editörler Tarandığımız İndexler
Bugünkü Ziyaret
: 145
Toplam Ziyaret
: 320440
Yıl:2017 Cilt: 1  Sayı: 37  Alan: Sosyal Bilimler

Yunus Kaplan
Kindi Felsefesinde Faziletlerin Epistemik Zemini
 
İslam felsefe tarihinin ilk filozofu ünvanına sahip olan Kindî’nin elimize ulaşan eserlerinde ahlakla ilgili yapmış olduğu tarifler, izahlar ve kullandığı kavramlar bir geçiş dönemi özelliği taşıyan yaşadığı dönemin ahlak felsefelerinin anlaşılması açısından oldukça önemlidir. Antik ve Helenistik düşünceyle İslam düşüncesini harmanlayarak ortaya koyduğu nefis tanımları ve nefsin kuvvelerine dair görüşleriyle Kindî, ahlaki faziletlere epistemik bir zemin ve bir arka plan inşa etmeyi başarmıştır. Onun günümüze ulaşan risalelerinden hareketle özlü de olsa bir ahlak nazariyesine sahip olduğunu söyleyebiliriz. Bu hususu dikkate alarak, çalışmamızda öncelikle onun felsefeyi nasıl tanımladığı incelenmekte ve bu tanımdan hareketle ahlakı nerede konumlandırdığı sorusunun cevabı aranmaktadır. İkinci olarak faziletlerin gerçekleştiği zemini anlamak üzere onun nefis hakkındaki görüşleri ele alınmakta ve nefsin mahiyeti ve kuvveleri tartışılarak faziletler teorisinin izleri sürülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Kindî, Nefis, Faziletler Teorisi, Ahlak, Adalet



EPISTEMIC GROUND OF VIRTUES IN THE PHILOSOPHY OF AL-KİNDĪ Abstract
 
The descriptions, explanations and concepts that Kindī, who is the first philosopher of the history of Islamic philosophy, has made about the morality in his works, is very important in terms of the understanding of the moral philosophy of the period in which he lived. With his soul (nafs) descriptions and his views on the powers of soul (nafs), Kindī has succeeded in building an epistemic background and a background to moral virtues. We can say that he has a theory of virtues, if it is concise with his daily works. Taking this into account, firstly examined how he define philosophy in his works and looked for an answer to the question of where it positions the ethics in action. Secondly, his views on the soul (nafs), on the nature of the soul (nafs) and on the powers of the soul (nafs) are examined.

Keywords: al-Kindī, Nefs, Theory of Virtue, Morality, Justice



Tam Metin

Copyright 2018 Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. | Xdizayn